Två körsånger - Vita nuova och Klagosången

Vi ger ut och säljer noter. Se Noter för närmare information.

Två körsångar, de Frumerie

På rekommendation av vår framlidne körnestor, Eric Ericson, har Musikaliska Konstföreningen utgivit Två körsånger, av vilka Vita nuova, op 50, idag borde räknas till ett av de märkligaste körverken från sent 50-tal. I denna 246 takter långa komposition återvänder de Frumerie ånyo till sin favoritpoet, Per Lagerkvist, och har i diktsamlingen ”Hemmet och stjärnan”(1942) hittat avslutningsdikten ”Vita nuova”, som i sina metaforer och bilder inspirerat honom till denna svindlande kärlekens höga visa med ett uttrycksregister som sträcker sig från återhållen pianoklang till passionerat fortissimo! Detta körverk borde införlivas i alla kompetenta körers bibliotek!

Utgåvan kompletteras med ”Klagosången” för sopransolo och blandad kör, återigen med text av Per Lagerkvist. Stycket är avfattat som en dialog mellan sopranen (Jungfru Maria)som upprepar sin fråga : ”Var är han , min son…?” och den fyrstämmigt ackordiska körens svar: ”Böj ditt huvud, allting sörjer….”.